تبلیغات
وبومتریك - وبومتریک (G-factor و SCIMAGO)
 
وبومتریك
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : عرفانه خدابخشی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

در سال 2012 وبومتریک نیز تغییراتی داشته و اکنون به جای آن چهار شاخصه ی سابق 6 شاخصه دارد:

G-factor یکی از روش‌های رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر اساس وبومتریک، روش فاکتور جی است که تعداد پیوندهای وب‌سایت یک دانشگاه را در میان وب‌سایت دیگر دانشگاه‌ها محاسبه می‌کند. فاکتور جی درواقع میزان محبوبیت و اهمیت وب‌سایت یک دانشگاه خاص را در میان وب‌سایت‌های دانشگاه‌های دیگر نشان می‌دهد. بنابراین فاکتور جی حالتی از گستردگی و میزان نفوذ یک دانشگاه براساس وب‌سایت آن است.

SCIMAGO یک رتبه‌بندی دیگر توسط گروه پژوهشی SCImago انجام می‌شود که بر اساس تعداد مقالات علمی موسسات تحقیقاتی دولتی و آموزش عالی کشورهای مختلف موجود در دیتابیس Scopus از انتشارات Elsevier بدست آمده‌است.

که با احتساب این دو فاکتور جدید درصد های محاسبه به شکل تصویر زیر در آمده است:

درصد های معیار های مختلف وبومتریک در 2012

تصویر حاکی از این است که معیار های وبومتریک به دو دسته دیداری و فعالیتی تقسیم میشوند(هر کدام با سهم 50%):

فعالیتی:

حجم صفحه که شامل 20%

ریچ فایل ( شامل فایل ها پی دی اف و پی پی تی و فایل های داک) 15%

اسکولار که از 15% سابق به 5% رسیده(همان گوگل اسکولار)

SCIMAGO شاخصه جدید با سهم 10%

دیداری:

قابلیت دیده شدن(سرچ در موتور های جستجو) با کاهش از 50% به 20%

جی فاکتور شاخصه جدید با سهم 30%

 

منبع تصویر: سایت پاورچین 

 منبع مطالب بالا(توضیحات دو شاخص جدید) سایت : ویکی پدیا





نوع مطلب :
برچسب ها :

       نظرات
چهارشنبه 7 دی 1390
هومن میرقاسمی